Museumschatjes (Gr 5,6,7,8)

 

Noord-Brabant is rijk aan musea met de meest uiteenlopende collecties. Wat al deze musea gemeen hebben, is dat zij een schatkamer zijn van voorwerpen die om de een of andere reden de moeite van het bewaren waard zijn. Maar wat is waarde eigenlijk? Daarover gaat het project Museumschatjes.

Voor het bezoek aan het museum worden de leerlingen eerst aan het denken gezet over de vraag wat een voorwerp eigenlijk waardevol maakt. Een voorwerp is niet alleen waardevol omdat het letterlijk veel geld waard is, maar ook omdat het bijvoorbeeld heel zeldzaam is, of omdat er een bijzonder verhaal bij hoort.

Na deze inleidende les volgt het museumbezoek. Aan de hand van een gerichte opdracht gaan de leerlingen in groepjes op zoek naar een voorwerp dat een bepaalde waarde vertegenwoordigt. Na afloop van het project Museumschatjes zullen leerlingen op een andere manier naar oude voorwerpen (erfgoed) kijken.

Leergebied

Geschiedenis, taal

Leerdoelen

Leerlingen worden op een spannende manier in aanraking gebracht met
museaal erfgoed in de eigen omgeving.

  • verschillende vormen van waarde herkennen en omschrijven.
  • aan de hand van gerichte vragen meer informatie over het voorwerp achterhalen.
  • onder woorden brengen waarom een voorwerp een bepaalde waarde heeft.

Copyright van alle artikelen en foto's: Klok & Peel Museum Asten