OverGisteren (Groep 1,2)

 

De vondst van een koffer is voor de kleuters het begin van een ontdekkingstocht naar de begrippen 'museum', 'vroeger' en 'bewaren', met als hoogtepunt een bezoek aan het museum. De mysterieuze koffer en ieder voorwerp daarin vertelt een verhaal. Ook de bijzondere voorwerpen die de kleuters van huis meenemen. Met Overgisteren leren de leerlingen communiceren over voorwerpen en wordt hun woordenschat uitgebreid.

Leergebied

Geschiedenis, taal, rekenen, handvaardigheid, tekenen, muziek, spel. Overgisteren sluit aan bij de gebruikelijke manier van kleuteronderwijs, waarbij de klas een aantal weken met een thema bezig is.

Leerdoelen

  • Kleuters op een zinvolle en spannende manier laten kennismaken met het museum en de begrippen 'vroeger' en 'bewaren'. 
  • Kleuters leren communiceren over (historische) voorwerpen waardoor hun woordenschat wordt uitgebreid. 
  • Kleuters denken na over hun eigen geschiedenis en maken een museum in de klas van erfgoed van hun eigen familie.

Copyright van alle artikelen en foto's: Klok & Peel Museum Asten