Arno Kerkhof

Arno Kerkhof (1973) studeerde piano, orgel en kerkmuziek in Maastricht. Vervolgens studeerde hij orgel in Amsterdam bij Jacques van Oortmerssen, waar hij in 1999 het diploma Uitvoerend Musicus cum laude behaalde. Hij behaalde prijzen op internationale concoursen in Kotka (Finland) en Erfurt. Ook bouwde hij een uitgebreide concertpraktijk op, met regelmatige optredens in Helsinki, Thüringen, Italië, Denemarken, Nederland en België.

Als pianist is hij verbonden aan het zanginstituut en het koor van Vocaal totaal uit Merkelbeek. Daarnaast speelde hij met de harmonie van Geulle tweemaal de Rhapsody in Blue van Gershwin.

Hij is dirigent-organist van het St.-Petruskoor van de dekenale Grote Kerk te Sittard en van het St.-Caeciliakoor van de Nicolaaskerk te Valkenburg. Ook is hij dirigent van kamerkoor Quartna uit Maastricht en Vocaal Ensemble Arabesque te Geleen.
Hij dirigeerde o.a. de Messiah van Händel, het Requiem van Fauré en Psalm 42 van Mendelssohn.

Hij is een enthousiast pleitbezorger voor het Franse drukwindharmonium, wat o.a. blijkt uit zijn cd’s 'Souvenir de Noël' en 'Divertissement', welke lovende kritieken kregen. Daarnaast is hij docent aan de muziekscholen Kumulus in Maastricht en Schunck in Heerlen.

Saamhorigheidsorgel
Het verplaatsbare orgel in 18e-eeuwse Venetiaanse stijl, werd in 2018 voltooid door Marc Nagels. Het bestaat uit twee delen die samen een volledig eenklaviersorgel vormen, waarbij het gedeelte met het klavier als apart continuo-orgel kan worden gebruikt.

Door de bijzonder constructie, kan het orgel verplaatst worden naar elke locatie. Het complete orgel telt 603 pijpen, verdeeld over 12 registers. Dit alles, inclusief het unieke en complexe mechanisme, is ondergebracht in een ongelooflijk kleine ruimte. Naast de 12 registers bezit het orgel ook enkele nevenregisters, namelijk een trommel, een nachtegaal, een doedelzak en een tremulant. Ook heeft het een aangehangen pedaalklavier.

Door de bewust gekozen bouwstijl is het instrument zeer geschikt voor een verrassend groot repertoire (van de 16e tot de 19e eeuw). Doordat het orgel overal geplaatst kan worden, biedt het de mogelijkheid om ook eens een orgel buiten een kerkelijke omgeving te laten horen.

Overige berichten

Copyright van alle artikelen en foto's: Klok & Peel Museum Asten